Ε-SHOP ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ 

 

 

 

 ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΑΡΑΦΗ 7, ΑΙΓΑΛΕΩ - ΤΗΛ. 2105982042

Εξετάσεις για τα Πρότυπα Γυμνάσια

Διαγώνισμα 24 : Το σπίτι μου

Ο Παπαλάνγκι

 

Διαβάστε πώς ο φύλαρχος Τουιάβιι από το νησί Τιαβέα του Νότιου Ειρηνικού περιγράφει τις σύγχρονες πολυκατοικίες των λευκών στους άλλους ιθαγενείς.

 

 

  • Παπαλάνγκι1 κατοικεί σαν το μύδι σ’ ένα σκληρό καβούκι. Ζει ανάμεσα σε πέτρες, όπως η σκολόπεντρα2 μέσα στις ρωγμές της πετρωμένης λάβας. Πέτρες είναι γύρω του, δίπλα του και πάνω του. Η καλύβα του μοιάζει μ’ ένα όρθιο μπαούλο από πέτρα. Ένα μπαούλο με πολλά συρτάρια και πολλές τρύπες.

 

Από ένα μόνο σημείο μπορεί κανείς να μπει και να βγει στο πέτρινο καβούκι. Το σημείο αυτό ο Παπαλάνγκι το ονομάζει είσοδο, όταν μπαίνει στην καλύβα, και έξοδο όταν βγαίνει· παρόλο που και τα δύο είναι ένα και το ίδιο πράγμα. Στο σημείο αυτό, λοιπόν, υπάρχει μια μεγάλη σανίδα που πρέπει κανείς να τη σπρώξει με δύναμη για να μπορέσει να μπει στην καλύβα. Ακόμη όμως βρίσκεται στην αρχή και θα πρέπει να σπρώξει πολλές ακόμη σανίδες, ώσπου να βρεθεί πραγματικά μέσα στην καλύβα. [...]

 

H πραγματική καλύβα τώρα είναι χωρισμένη με πολλούς πέτρινους όρθιους τοίχους, και σπρώχνοντας πολλές σανίδες, προχωρά κανείς από μπαούλο σε μπαούλο, ενώ αυτά γίνονται όλο και μικρότερα. Κάθε μπαούλο – που ο Παπαλάνγκι το ονομάζει δωμάτιο – έχει μια τρύπα, αν είναι μεγαλύτερο, έχει δύο

 

  • περισσότερες, απ’ όπου μπαίνει φως. Οι τρύπες αυτές είναι σκεπασμένες με γυαλί, που μπορεί κανείς να το απομακρύνει, όταν θέλει να μπει στα μπαούλα φρέσκος αέρας, πράγμα που είναι απαραίτητο. Υπάρχουν όμως και πολλά μπαούλα χωρίς τρύπα για το φως και τον αέρα.

 

Ένας Σαμοανός σύντομα θα έσκαγε μέσα σ’ ένα τέτοιο μπαούλο, γιατί από πουθενά δεν μπαίνει φρέσκο αεράκι, όπως συμβαίνει σε κάθε καλύβα της Σαμόας3. Επίσης και οι μυρωδιές του μαγειρείου ζητούν διέξοδο. Συνήθως όμως ο αέρας που μπαίνει απ’έξω δεν είναι πολύ καλύτερος και δύσκολα καταλαβαίνει κανείς πώς ένας άνθρωπος καταφέρνει εδώ να επιζήσει και πώς δε γίνεται από τη νοσταλγία πουλί, πώς δεν του φυτρώνουν φτερούγες, ώστε να μπορέσει να πετάξει μακριά, εκεί όπου είναι ο αέρας και ο ήλιος. Ο Παπαλάνγκι όμως αγαπά τα πέτρινα μπαούλα του και δεν αντιλαμβάνεται πια την καταστροφικότητά τους.

 

Κάθε μπαούλο τώρα έχει έναν ιδιαίτερο σκοπό. Το μεγαλύτερο και το φωτεινότερο είναι για τις Φόνο4 της οικογένειας ή για να δέχεται επισκέψεις, ένα άλλο είναι για τον ύπνο. Εδώ έχει απλωμένα τα στρώματα, δηλαδή αυτά είναι πάνω σ’ ένα ξύλινο πλαίσιο με μακριά πόδια,για να μπορεί να περνά ο αέρας από κάτω τους. Ένα τρίτο μπαούλο είναι για τα γεύματα και για να κάνουν σύννεφα καπνού, ένα τέταρτο για τις προμήθειες τροφίμων, στο πέμπτο μαγειρεύουν και στο τελευταίο και το μικρότερο πλένονται. [...]

 

Με αυτό τον τρόπο ζουν στην Ευρώπη τόσοι άνθρωποι, όσα είναι τα φοινικόδεντρα που φυτρώνουν στη Σαμόα και ακόμη περισσότεροι μάλιστα. Μερικοί θα νοσταλγούν ίσως πολύ το δάσος και τον ήλιο και το άφθονο φως· αυτό ωστόσο θεωρείται γενικά αρρώστια, που θα πρέπει κανείς να καταπολεμήσει μέσα του. Αν κάποιος δεν είναι ευχαριστημένος μ’ αυτή την πετροζωή, οι άλλοι λένε ότι πρόκειται για έναν αφύσικο άνθρωπο, που θα πει: αυτός δεν ξέρει τι έχει ορίσει ο Θεός για τον άνθρωπο».

 

  • Παπαλάνγκι, Οι λόγοι του φυλάρχου απ’ το νησί Τιαβέα του Νότιου

 

 

  1. ο Παπαλάνγκι: ο λευκός

 

  1. η σκολόπεντρα: η σαρανταποδαρούσα

 

  1. Σαμόα: σύμπλεγμα νησιών του Ν. Ειρηνικού ωκεανού

 

  1. Φόνο: συναντήσεις, δεξιώσεις

 

 

 

 

Α’ ΜΕΡΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ

 

  1. Ερώτηση κατανόησης

 

«H πραγματική καλύβα... στο τελευταίο και το μικρότερο πλένονται.»: Να εντοπίσετε στο παραπάνω απόσπασμα λέξεις με τις οποίες ο φύλαρχος περιγράφει τις κατοικίες των λευκών. Τι πιστεύετε ότι εννοεί με την καθεμία;

 

Απάντηση

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

  1. Άσκηση ορθογραφίας

 

_ Να συμπληρώσετε τα κενά με το επίθετο πολύς ή το επίρρημα πολύ.

  • Τον υποδέχθηκε με ………… μεγάλη αγάπη.

 

  • Η ………… βροχή μάς εμπόδιζε να δούμε μπροστά μας.
  • Πάντα τρως τόσο …………….;

 

  • Δεν αντέχω τον …………… κόσμο.

 

  • Τον δυσκόλεψαν οι …………………. κανόνες.

 

 

  1. Ασκήσεις γραμματικής και συντακτικού

 

_ Να γράψετε τι μέρος του λόγου είναι καθεμία από τις λέξεις που είναι γραμμένες με έντονα γράμματα στο κείμενο: μέσα, του, χωρισμένη τρίτο. μέσα:

 

 

του:

 

χωρισμένη:

 

τρίτο:

 

 

  • Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα.

 

 

ΕΝΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ

 

 

η μυστική είσοδος

οι

 

 

της

των

 

 

τη

τις

 

 

 

  • Να γράψετε το β’ ενικό και το β’ πληθυντικό πρόσωπο προστακτικής αορίστου των παρακάτω ρημάτων.

 

 

β’ ενικό

β’ πληθυντικό

 

κατοικώ

 

βγαίνω

 

μαγειρεύω

 

 

 

  • Nα αναγνωρίσετε το συντακτικό ρόλο των παρακάτω υπογραμμισμένων λέξεων του κειμένου (π.χ. υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο κτλ): σκληρό, σανίδα, μικρότερα, φτερούγες, σανίδες, ο αέρας.

 

σκληρό: Είναι ……………………. στο …………………..

 

σανίδα: Είναι …………………….. στο …………………..

 

μικρότερα: Είναι ………………… στο …………………..

 

φτερούγες: Είναι …………………. στο …………………..

 

σανίδες: Είναι …………………….. στο …………………..

 

ο αέρας: Είναι ……………………. στο …………………..

 

 

 

  • «Από ένα μόνο σημείο… πραγματικά μέσα στην καλύβα.»: Να βρείτε τις χρονικές προτάσεις του παραπάνω αποσπάσματος.

 

 

α’ πρόταση: ………………………………………..

 

β’ πρόταση: ………………………………………..

 

γ’ πρόταση: ………………………………………..

 

 

]«Κάθε μπαούλο τώρα έχει έναν ιδιαίτερο σκοπό... στο τελευταίο και το μικρότερο πλένονται.»: Να βρείτε τις τελικές προτάσεις του παραπάνω αποσπάσματος.

 

 

α’ πρόταση: ……………………………………

 

β’ πρόταση: ……………………………………

 

γ’ πρόταση: ……………………………………

 

 

Β’ ΜΕΡΟΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ

 

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ

 

Θέμα

 

  • Να περιγράψετε το σπίτι στο οποίο κατοικείτε (εξωτερικά-εσωτερικά).

 

  • Τι σκέφτεστε και πώς νιώθετε μέσα σε αυτό;

 

  • Υπάρχει κάποιο δωμάτιο το οποίο ξεχωρίζετε και γιατί; (150-200 λέξεις)

 

 

 

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Ακολουθήστε μας

Log in

Ε! Πριν φύγεις...

Κάνε εγγραφή στο Newsletter της Φιλολογικής γωνιάς για να λαμβάνεις πρώτος νέα, κρυφό υλικό, ενημερώσεις και πολλά άλλα!