Ε-SHOP ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ 

 

 

 

 ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΑΡΑΦΗ 7, ΑΙΓΑΛΕΩ - ΤΗΛ. 2105982042

Εξετάσεις για τα Πρότυπα Γυμνάσια

Διαγώνισμα 16 : Αφήγηση

ΚΕΙΜΕΝΟ Α

 

Μέσα σ’ αυτόν τον κόσμο της φτώχειας […], όπου οι οικογένειες που μένανε σε μονοκατοικίες (κάτι τραπεζικοί ή δημόσιοι υπάλληλοι) ήταν μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού, εμφανίστηκε, ως άγγελος εξ ουρανού, η Αγλαΐα η οποία εγκαταστάθηκε με τους δικούς της στον πάνω όροφο ενός καινούριου δίπατου σπιτιού, με μεγάλα μπαλκόνια και ρολά στα παράθυρα και τις μπαλκονόπορτες, στην οδό Βορείου Ηπείρου που προανέφερα. Από πού ήρθαν, τι δουλειά έκανε ο πατέρας της (ο οποίος, άλλωστε, δε φάνηκε ποτέ), γιατί εγκαταστάθηκαν στα Σεπόλια, κανείς δεν ήξερε. Εγώ, ωστόσο, έμαθα σύντομα κάτι πολύ σημαντικό. Όταν, για πρώτη φορά, βρέθηκα κοντά σ’ αυτόν τον εξ ουρανού άγγελο, ανακάλυψα ότι μύριζε μοσχοσάπουνο και σοκολάτα. […]

Με τέτοια μαλλιά, τέτοια μάτια, τέτοιο κορμί και βάδισμα, με τέτοια φωνή και, κυρίως, τέτοιες μυρουδιές, ήταν φυσικό να γίνει αμέσως το επίκεντρο της προσοχής όλων των αγοριών της τάξης, αλλά και των κοριτσιών που, συναναστρεφόμενα την Αγλαΐα, αποκτούσαν κι εκείνα κάποια αίγλη, αγλαΐζονταν κι εκείνα κατά κάποιον τρόπο. Όσο για μένα, την ερωτεύτηκα ακαριαίως. Ήμουνα βέβαια κι εγώ ωραίο παιδί, παρά τα μπαλωμένα πανταλόνια μου και τις χιλιομανταρισμένες κάλτσες μου. Κι ήμουν πρώτος στα εκατό και στα διακόσια μέτρα, πρώτος στο άλμα εις ύψος, πρώτος στα μαθήματα και, παρά τον εξωσχολικό άγριο βίο μου, εκλεγμένος πρόεδρος της τάξης. Διέθετα, λοιπόν, κι εγώ την αίγλη μου ή, μάλλον, ήμουν αυτός που διέθετε τα περισσότερα προσόντα για να τολμήσει να ερωτευθεί αυτό το πλάσμα που μοσχοβόλαγε μοσχοσάπουνο και σοκολάτα και που δε φόραγε, σχεδόν ποτέ, δεύτερη μέρα τα ίδια ρούχα.

 

Αργύρης Χιόνης, «Μοσχοσάπουνο και σοκολάτα», από τον συλλογικό τόμο Έρωτας σε πρώτο πρόσωπο (διηγήματα), Κέδρος, 1997 (διασκευή αποσπάσματος)

 

ΚΕΙΜΕΝΟ Β

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 

  1. Τι ενώνει και τι χωρίζει αυτά τα δύο παιδιά;

 

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

  1. Α) α. «Ήταν μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού».

 

β. «Των κοριτσιών που … αποκτούσαν κι εκείνα κάποια αίγλη».

 

Να αποδώσετε το περιεχόμενο των παραπάνω φράσεων με την κυριολεκτική τους σημασία. (Μορ. 8)

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

Β) Αν το απόσπασμα του κειμένου Α αποτελείτο μόνο από εικόνες, σε ποιο/‐α σημείο/‐α του κειμένου πιστεύεις ότι θα αντιστοιχούσε η φωτογραφία (κείμενο Β) που βλέπεις; Να αιτιολογήσεις την απάντησή σου. (Μορ. 15)

 

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________

 

  1. Τι σημαίνουν οι παρακάτω λέξεις; (Μορ. 12)

 

1.

ακαριαίως

Α) ξαφνικά

 

 

Β) αστραπιαία

 

 

Γ) απροσδόκητα

2.

αίγλη (η)

Α) χαρά

 

 

Β) ομορφιά

 

 

Γ) λάμψη

 

  1. επίκεντρο (το) Α) σημείο που βρίσκεται δίπλα στο κέντρο Β) βασικό σημείο Γ) ένα εσωτερικό σημείο
  • Να εντοπίσεις και να χαρακτηρίσεις (εισαγωγή- είδος- έγκλιση- λειτουργία) τις προτάσεις (κύριες – δευτερεύουσες ) του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου .

 

                     Όταν, για πρώτη φορά, βρέθηκα κοντά σ’ αυτόν τον εξ ουρανού άγγελο, ανακάλυψα ότι μύριζε μοσχοσάπουνο και σοκολάτα.

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. «Είκοσι έξι, λοιπόν, χρόνια μετά, σε μια ταβέρνα της καινούριας γειτονιάς μου, όπου καθόμουν ένα βράδυ και έπινα με φίλους, τη βλέπω απέναντί μου, ίδια κι απαράλλαχτη όπως τότε.» Τι μπορεί να συνέβη στη συνάντηση των δύο ενηλίκων πλέον, μετά από τόσα χρόνια; Συνέχισε το κείμενο με μια δική σου ιστορία (έως 150 λέξεις). (Μορ. 40)

 

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ακολουθήστε μας

Log in

Ε! Πριν φύγεις...

Κάνε εγγραφή στο Newsletter της Φιλολογικής γωνιάς για να λαμβάνεις πρώτος νέα, κρυφό υλικό, ενημερώσεις και πολλά άλλα!