Ε-SHOP ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ 

 

 

 

 ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΑΡΑΦΗ 7, ΑΙΓΑΛΕΩ - ΤΗΛ. 2105982042

Εξετάσεις για τα Πρότυπα Γυμνάσια

Διαγώνισμα 10: Ασκήσεις και Κείμενο

  1. KEIMENO

Ο Τίτυρος βασίλευε στη Δευτέρα τάξη. Βασίλευε, ο δύστυχος, μα δεν κυβερνούσε. Χλωμός, με γυαλάκια, με κολλαριστό πουκάμισο, με μυτερά στραβοπατημένα λουστρίνια, με μια μεγάλη μύτη τριχωτή, με λιγνά δάχτυλα, κιτρινισμένα από τον καπνό. Δεν τον έλεγαν Τίτυρο, τον έλεγαν Παπαδάκη, μα μια μέρα του’ φερε ο κύρης του ο παπάς από το χωριό πεσκέσι ένα μεγάλο κεφάλι τυρί. « Τι τυρός είν’ αυτός πάτερ; » έκαμε ο γιος, τ’ άκουσε μια γειτόνισσα που έτυχε στο σπίτι, το’ πε παραπέρα, πήραν τον κακομοίρη το δάσκαλο στο μεζέ και του’ βγαλαν το παρατσούκλι. Ο Τίτυρός μας λοιπόν δε μας έδερνε, παρακαλούσε. Μας διάβαζε Ροβινσώνα, μας ξηγούσε την κάθε λέξη κι ύστερα μας κοίταζε με τρυφεράδα κι αγωνία, θαρρείς μας παρακαλούσε να καταλάβουμε. Μα εμείς ξεφυλλίζαμε το Ροβινσώνα και κοιτάζαμε εκστατικοί στις κακοτυπωμένες ζωγραφιές τα τροπικά δάση, τα δέντρα με τα παχιά φύλλα, το Ροβινσώνα με το φαρδύ χορταρένιο καπέλο και τη θάλασσα γύρα που απλώνουνταν έρημη. Κι ο κακόμοιρος ο Τίτυρος έβγαζε την ταμπακέρα του, έστριβε ένα τσιγάρο να το καπνίσει στο διάλειμμα, μας κοίταζε ικετευτικά και περίμενε.

Νίκος Καζαντζάκης, Αναφορά στον Γκρέκο, εκδ. Ελ. Καζαντζάκη

 

  • Ποιο ήταν το πραγματικό όνομα του ήρωα; Με ποιο όνομα ήταν γνωστός και γιατί;

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

  • Γράψε σε μια παράγραφο τη σκηνή που φαντάζεσαι ότι ακολούθησε.

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Β) ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

  1. Γράψε τις παρακάτω φράσεις στην ίδια πτώση του άλλου αριθμού:

των θεμελιωδών αρχών  ..........................................................

των επιεικών δασκάλων .....................................

το ασφαλές καταφύγιο ..........................................................

ο επιμελής μαθητής  ..............................................

 τον στοιχειώδη εξοπλισμό  ..................................................

  1. Να μεταφέρεις τα παρακάτω ρήματα στο β’ ενικό πρόσωπο της προστακτικής αορίστου : βυθίζω ..........................................................

 λειτουργώ  ..........................................................

προτιμώ  ..................................................

μιλώ  ....................................................

  1. Να γράψεις μια απλή, μια σύνθετη και μια επαυξημένη πρόταση: Απλή:............................................................................................................................................ Σύνθετη:....................................................................................................................................... Επαυξημένη:................................................................................................................................
  2. Να αναγνωρίσεις συντακτικά τα υπογραμμισμένα:

Μας εξέτασε αρχαία.

( μας=..................................................... αρχαία= ............................................................)

                                                             

Ακολουθήστε μας

Log in

Ε! Πριν φύγεις...

Κάνε εγγραφή στο Newsletter της Φιλολογικής γωνιάς για να λαμβάνεις πρώτος νέα, κρυφό υλικό, ενημερώσεις και πολλά άλλα!