Εξετάσεις για τα Πρότυπα Γυμνάσια

Διαγώνισμα 9

Η τρίπλα των ονείρων

Ο Μίμης Αρούκατος, ο επονομαζόμενος από φίλους και γνωστούς αέρινος, στο τέλος της ζωής του ζύγιζε εκατόν είκοσι κιλά, στα νιάτα του ωστόσο, όταν δεν ξεπερνούσε τα εβδομήντα, υπήρξε ποδοσφαιριστής -αριστερό εξτρέμ- στον Οδυσσέα Κορδελιού. Μέχρι να πεθάνει, στα πενήντα από έμφραγμα, περιέγραφε στα καφενεία της συνοικίας μία, δικής του επινόησης, αέρινη τρίπλα όπως τη χαρακτήριζε - εξ ου* και το προσωνύμιο.* Την είχε στο μυαλό από μικρός, μελέτησε κατά καιρούς όλες τις εκδοχές και την εμπλούτισε με αρκετές παραλλαγές, όμως σύμφωνα με μαρτυρίες συμπαιχτών του και φιλάθλων του Οδυσσέα ουδέποτε κατάφερε να την υλοποιήσει μες στα γήπεδα.
         Έτσι όπως θα τον έκλειναν, λοιπόν, δυο αντίπαλοι κάνοντας τάκλιν,* θα έσφιγγε το τόπι ανάμεσα στους αστραγάλους, θα το σήκωνε ψηλά μαζεύοντας τα πόδια και το σώμα -ένα κουβάρι- και θα ξέφευγε περνώντας ανάμεσά τους σαν αέρας.
         Πάσχιζε στις προπονήσεις, παιδευόταν χρόνια, προσπάθησε σε επίσημους και φιλικούς αγώνες δίχως αποτέλεσμα. Μπέρδευε τα μπούτια του, έφαγε τα μούτρα του, έχασε τη θέση του στην εντεκάδα, την εκτίμηση των φιλάθλων κι έγινε περίγελος της συνοικίας.
         Η ποδοσφαιρική καριέρα του τελείωσε άδοξα και αποσύρθηκε πριν την ώρα του απ' τα γήπεδα. Κανένας πια δεν ασχολήθηκε μ' αυτόν κι η τρίπλα του ξεχάστηκε αλλά εκείνος δε λησμόνησε.
         Κι όταν ύστερα από χρόνια, στο παγκόσμιο πρωτάθλημα του '98, είδε στην τηλεόραση σε κάποιο γήπεδο της Γαλλίας τον Μπλάνκο της εθνικής ομάδας του Μεξικό να σηκώνει με τα πόδια την μπάλα και να φεύγει μαζί της ανάμεσα από δύο αντιπάλους, έμεινε ακίνητος με ένα ποτήρι τσίπουρο στο χέρι. Μετά τη δεύτερη επανάληψη της φάσης -την έδειχναν οι Γάλλοι συνεχώς- πετάχτηκε από την καρέκλα και έκανε το γύρο του θριάμβου μες στο μπαρ πανηγυρίζοντας με υψωμένες γροθιές, καταπώς συνήθιζε παλιά ύστερα από κάθε τέρμα που σημείωνε. Οι νεαροί θαμώνες* κοίταζαν απορημένοι, κάποιοι ανάγωγοι γιουχάρισαν, όμως οι μεγαλύτεροι, κατανοώντας την αιτία του ενθουσιασμού, χειροκροτούσαν. Ξανάπεσε λαχανιασμένος στην καρέκλα του ο Μίμης. Τελικά ένας μικροκαμωμένος Μεξικάνος πραγματοποίησε την τρίπλα των ονείρων του Αρούκατου.

Δ. Μίγγας, Της Σαλονίκης μοναχά...
Μεταίχμιο, 2003

___________

εξ ου: γι' αυτό * προσωνύμιο: παρατσούκλι * τάκλιν: ποδοσφαιρικός όρος * θαμώνες: πελάτες του μαγαζιού

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

 

1. α. Να χωρίσετε το κείμενο σε θεματικές ενότητες και να γράψετε ένα πλαγιότιτλο για καθεμιά .

1η ενότητα ………………………………………………………………………………………………….

Πλαγιότιτλος …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...........

2η ενότητα ………………………………………………………………………………………………….

Πλαγιότιτλος …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...........

 

β. Να δώσετε έναν άλλο τίτλο στο κείμενο.

……………………………………………………………………………………………………………

2. Να σημειώσετε αν οι προτάσεις που ακολουθούν είναι σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ).

      i.          Ο Μίμης Αρούκατος ήταν διάσημος ποδοσφαιριστής .

    ii.         Το παρατσούκλι του Αρούκατου ήταν Μπλάνκο .

  iii.         Ο Αρούκατος είχε όνειρο ζωής να γίνει τερματοφύλακας .

   iv.         Μόνο οι μεγαλύτεροι σε ηλικία πελάτες του μαγαζιού , γνωρίζοντας ίσως το παρελθόν του Αρούκατου και το πάθος του για εκείνη την τρίπλα, τον χειροκρότησαν.

    v.         Ο Μίμης πέθανε νέος από έμφραγμα .

3.

α. Να αναγνωρίσετε την παρακάτω δευτερεύουσα πρόταση του κειμένου και να δηλώσετε τον συντακτικό της ρόλο .

«όταν δεν ξεπερνούσε τα εβδομήντα» _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

β. Πώς συνδέονται οι προτάσεις στο παρακάτω απόσπασμα του κειμένου ; (Υποτακτική – Παρατακτική σύνδεση, Ασύνδετο σχήμα )

 

 Κι όταν ύστερα από χρόνια, στο παγκόσμιο πρωτάθλημα του '98, είδε στην τηλεόραση σε κάποιο γήπεδο της Γαλλίας τον Μπλάνκο της εθνικής ομάδας του Μεξικό να σηκώνει με τα πόδια την μπάλα και να φεύγει μαζί της ανάμεσα από δύο αντιπάλους, έμεινε ακίνητος με ένα ποτήρι τσίπουρο στο χέρι.

4. Το σχολείο σας παίρνει μέρος στο πρόγραμμα eTwinning που προωθεί τη σχολική συνεργασία στην Ευρώπη. Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού, επιλέγονται έργα που προωθούν την ανταλλαγή πολιτισμικών στοιχείων, συνηθειών, απόψεων μεταξύ μαθητών από διαφορετικές χώρες διευρύνοντας έτσι τους πολιτιστικούς και γλωσσικούς ορίζοντες των μαθητών. Να γράψετε ένα γράμμα σε έναν καινούργιο φίλο σας ή φίλη σας από μια ξένη χώρα όπου θα παρουσιάζετε τον εαυτό σας και τη ζωή σας στην Ελλάδα . ( 15 – 20 γραμμές)

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 
 

 

Σεμινάριο

                                                                                                                                                                      

                                              

Ακολουθήστε μας

Log in