Λύκειο

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ - ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ (Ασκήσεις Εμπέδωσης)

Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΝΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΟΝΟΜΑ:____________________________ ΕΠΙΘΕΤΟ:_____________________

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:__________________________

Καθηγήτρια: Δριμαροπούλου Σέβη

ΑΣΚΗΣΗ 1

Να βρεις τα δομικά μέρη των παρακάτω αποσπασμάτων:

  • Το βιβλίο είναι μέσο έκφρασης, είναι λόγος. Και ως λόγος δεν εκφράζει μόνο γνώσεις, αλλά και ιδέες και συναισθήματα. Στο βιβλίο ο λογοτέχνης μεταμορφώνει τη γλώσσα από απλό όργανο επικοινωνίας σε Τέχνη, πεζογραφία και ποίηση. Με αυτό συγκινεί, προβληματίζει, κρίνει, πείθει, ψυχαγωγεί και μορφώνει. Αυτός ο λόγος είναι δημιούργημα καλού βιβλίου.

Απάντηση:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Η νεότητα είναι η ηλικία της ανέμελης ζωής, της χαράς , της διασκέδασης και των απολαύσεων. Είναι η περίοδος όπου ο άνθρωπος γεμάτος από ζωντάνια και ενεργητικότητα χαίρεται την ανεξαρτησία, τη συντροφιά , τον έρωτα, τη διασκέδαση. Είναι η περίοδος όπου ο άνθρωπος αποκτάει πείρα, γνώση και πλούσια βιώματα που θα τον βοηθήσουν να ωριμάσει και θα διαμορφώσουν καθοριστικά την προσωπικότητά του σε όλη τη ζωή του.

Απάντηση:_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ΑΣΚΗΣΗ 2

Να βρεις στην παρακάτω περίοδο τις κύριες και τις δευτερεύουσες ιδέες:

Σήμερα, λόγω της αλματώδους και συνεχούς εξέλιξης του επιστημονικού και τεχνολογικού επιστητού και της πληθώρας των επιστημονικών δημοσιεύσεων, παρατηρείται μια χαοτική συμπεριφορά –χωρίς καμία περιοδικότητα- στη δημιουργία, ροή και διοχέτευση των τρεχουσών πληροφοριών. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την ανάπτυξη και εξέλιξη των πηγών πληροφόρησης τοπικά ή στον παγκόσμιο ιστό και τη σύγχρονη αποδοτικότητα και ευελιξία των υπολογιστικών συστημάτων, δημιούργησαν μια γενιά έρευνας και νέους τρόπους ανάκτησης των επιθυμητών πληροφοριών. Η ανάγκη του σύγχρονου πολίτη για πληροφόρηση ικανοποιείται αμεσότερα, μέσα από τα οργανωμένα σχήματα των «υβριδικών» πλέον βιβλιοθηκών που με συστηματικές μεθόδους έρευνας και κανάλια ανάκτησης του διοχετεύουν την πληροφορία.

Απάντηση:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ΑΣΚΗΣΗ 3

Να εξετάσετε τον τρόπο ή τους τρόπους ανάπτυξης των παραγράφων και να αξιολογήσετε τη συνοχή και τη συνεκτικότητα της κάθε παραγράφου:

  • Η καλύτερη μελέτη του επιστητού σε όλο το φάσμα του επέβαλε να χωριστεί η επιστήμη σε κλάδους και να ειδικεύονται οι επιστήμονες σε κάποιον από αυτούς. Συμβατικά, λοιπόν, τις επιστήμες τις διακρίνουμε σε φυσικές και σε ανθρωπιστικές ή κοινωνικές. Oι μεν ερευνούν τη φύση και τη νομοτέλεια που τη διέπει, οι δε τον άνθρωπο και την κοινωνία. Kλάδοι των φυσικών επιστημών είναι η φυσική, η χημεία, η βιολογία, η αστρονομία, η γεωλογία κ.ά. Kλάδοι των ανθρωπιστικών ή κοινωνικών επιστημών είναι η νομική, η ιστορία, η κοινωνιολογία, η οικονομία, η γλωσσολογία, η ψυχολογία κ.ά. Aλλά και αυτοί οι κλάδοι χωρίζονται σε άλλους επιμέρους τομείς και θα χωρίζονται συνεχώς όσο η επιστήμη θα προοδεύει και η επιστημονική έρευνα θα γίνεται πιο λεπτομερής.

Απάντηση:

Τρόπος ανάπτυξης:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Συνοχή: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Συνεκτικότητα:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Η πίστη σε ένα δόγμα είναι το υπόβαθρο του φανατισμού. Δόγμα είναι φιλοσοφική, ιδεολογική αρχή ή θρησκευτική δοξασία που δεν επιδέχεται αμφισβήτηση του κύρους της. Tο δόγμα, επειδή δεν ερμηνεύεται με τους κανόνες της λογικής και δεν ευνοεί τις αποδείξεις, απαιτεί την άκριτη αποδοχή του. O δογματισμός έχει, ωστόσο, την εξήγησή του, αν λάβουμε υπόψη μας πως το δόγμα έρχεται να καλύψει, να πληρώσει ψυχικές ανάγκες, ανθρώπινες μειονεξίες και ποικίλες υστερήσεις. H ελλιπής, λόγου χάρη, παιδεία, η έλλειψη σταθερών ερεισμάτων στη ζωή και η μεταφυσική αγωνία εύκολα μπορεί να ωθήσουν τον άνθρωπο να ζητήσει καταφύγιο σε ένα δόγμα που, όπως πιστεύει, θα τον λυτρώσει. Έτσι ο πιστός, θέτοντας τον εαυτό του στην υπηρεσία μιας «ιερής» υπόθεσης, δημιουργεί ένα είδος εξάρτησης από το δόγμα, το οποίο και υπερασπίζεται με πάθος, φανατικά. Όποιος το απορρίπτει είναι λίγο-πολύ ασεβής εχθρός. H έμμονη δε προσκόλλησή του σ’ αυτό οδηγεί στη μισαλλοδοξία, τη φανατική δηλαδή αντιμετώπιση άλλων δοξασιών.

Απάντηση:

Τρόπος ανάπτυξης:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Συνοχή: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Συνεκτικότητα:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ΑΣΚΗΣΗ 4

Να αναπτύξετε τη Θεματική Πρόταση «Η αγάπη δυναμώνει με την θέληση, την υπομονή και την επιμονή, αρκεί να σέβεσαι τον εαυτό σου» σε μία παράγραφο με αιτιολόγηση.

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

ΑΣΚΗΣΗ 5

Για καθεμιά από τις παρακάτω διαρθρωτικές λέξεις και φράσεις να γράψετε μια συνώνυμη της:

 

Βέβαια:_____________

Επειδή:_____________

Άλλωστε:_____________

Αν:___________________

Για παράδειγμα: _____________________

Κυρίως:____________________

Αυτό σημαίνει:_____________________

Ώστε: _____________________

Εκτός από αυτό:__________________

Αντίθετα:________________________

 

 

ΑΣΚΗΣΗ 6

ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ

«Νύχτα του Ασκληπιείου»

Έξω απ' την Κω, στην πλαγιά του βουνού, στα ερείπια του Ασκληπιείου. Βράδιαζε. Φθινόπωρο. Σαν αρχίζει να βασιλεύει στην Κω, το φθινόπωρο, γίνεται ένα κίτρινο θαύμα: ο ουρανός, η θάλασσα, η γη, τα δέντρα, τα νησιά. Ταξιδεύουν όλα μες σ' αυτή την κίτρινη αποθέωση. Ύστερα έρχονται σιγά-σιγά οι σκιές. Τυλίγουν πρώτα τ' αντικρινά βουνά της Ανατολής, της Αλικαρνασσού. Ύστερα τους γυμνούς βράχους, τα ρημονήσια τα κατά την Κάλυμνο. Ύστερα φτάνουν στο έρημο Ασκληπιείο. Απάνω σε μια κολόνα κορινθιακή βρίσκουν ένα κιονόκρανο με το σταυρό των χριστιανικών καιρών. Οι σκιές παν και κάθουνται εκεί και ξεκουράζονται. Ο Αχμέτ, ο Τούρκος ο φύλακας του Ασκληπιείου, βιγλίζει από ψηλά, ολόρθος απάνω στα ερείπια του Ναού. - Θα φανεί, άραγες, κανένας; Όπου να 'ναι νυχτώνει. Βιγλίζει κατά το δρόμο της χώρας, της Κω, περιμένοντας τους ανθρώπους. Χρόνια τώρα πολλά, σ' όλη τη ζωή του, έκανε αυτό: περιμένει τους ανθρώπους, τους ξένους, που ταξιδεύουν ίσαμε κει να δουν τα ένδοξα ερείπια.

 Μπήκε στη δουλειά τούτη, φύλακας, σχεδόν παιδί. Τώρα τα μαλλιά του κοντεύουν ν' ασπρίσουν. Ο κόσμος στο μεταξύ σείστηκε από σεισμόν μέγα, γίνηκαν δυο πόλεμοι οικουμενικοί, το αίμα χύθηκε ποτάμι, γέμισε τη θάλασσα, τη γη. Οι Τούρκοι που εξουσίαζαν πρώτα το νησί φύγανε, ήρθαν οι Ιταλοί. Οι Ιταλοί φύγαν, ήρθαν οι Γερμανοί. Οι Γερμανοί φύγαν, ήρθαν οι Έλληνες. Αυτός, ο Αχμέτ, τίποτα. Εκεί. Περιμένει. Το πρόσωπό του είναι όλο καλοσύνη. Χαμογελά και περιμένει. Φυλάει τα ερείπια και περιμένει. Τα ερείπια είναι των Ελλήνων, κι ο Αχμέτ είναι Τούρκος. Ας είναι. Δέθηκε μαζί τους, σα να 'ναι λείψανα των πατέρων του.

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Να εντοπίσετε α. τον χώρο β. τον χρόνο γ. το ιστορικό πλαίσιο του διηγήματος δ. τις ιδέες που προβάλλονται στο απόσπασμα ε. τον στόχο του συγγραφέα.

α. Χώρος

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 β. Χρόνος

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

γ. Ιστορικό πλαίσιο του διηγήματος  

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

δ. Ιδέες που περιβάλλονται στο απόσπασμα

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ε. Στόχος συγγραφέα

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Σεμινάριο

                                                                                                                                                                      

                                              

Ακολουθήστε μας

Log in

Ε! Πριν φύγεις...

Κάνε εγγραφή στο Newsletter της Φιλολογικής γωνιάς για να λαμβάνεις πρώτος νέα, κρυφό υλικό, ενημερώσεις και πολλά άλλα!