1. Να ξεχωρίσεις τα επίθετα από τα ουσιαστικά και να τα γράψεις στη σωστή στήλη. ( εχθρός, εχθρικός, μαγικός, μάγος, εχθρικός, εχθρός, πήλινος, πηλός, μάρμαρο, μαρμάρινος )
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΑ
……………………………. …………………………….
……………………………. …………………………….
……………………………. …………………………….
……………………………. …………………………….
……………………………. …………………………….
2. Σχηματίζω επίθετα και τα γράφω μαζί με τα ουσιαστικά, όπως το παράδειγμα
Τα ρούχα του παιδιού : Τα παιδικά ρούχα
Η θήκη είναι από πανί: …………………………………………………………………………………….
Το αυτοκίνητο του σχολείου : ……………………………………………………………………………
Το σπίτι που είναι από πέτρες : ……………………………………………………………………….
Το ποτήρι που είναι από κρύσταλλο : ………………………………………………………………
3. Συμπληρώνω την ακροστιχίδα των επιθέτων
Ε __ __ __ __ __ __ __ __ Αυτός που μιλάει ευγενικά
Π __ __ __ __ __ __ Σπίτι από πέτρα
Ι __ __ __ __ __ __ __ __ Υπάρχει και τέτοιος υπάλληλος
Θ __ __ __ __ __ __ __ __ __ Ο αέρας της θάλασσας
Ε __ __ __ __ __ __ __ __ Αυτός εργάζεται πολύ
Τ __ __ __ __ __ Έτσι λέμε το γράμμα στο τέλος της λέξης
Α __ __ __ __ __ Έτσι λέμε το γράμμα στην αρχή της λέξης
4. Να συμπληρώσεις τις παρακάτω προτάσεις με επίθετα που σχηματίζονται από τις λέξεις των παρενθέσεων:
Όταν πήγαινα στην παραλία φορούσα…………………..(ψάθα) καπέλο και ……………………(πανί) παπούτσια .
Η αθλήτρια έχει κερδίσει δυο φορές το ……………..(χαλκός) μετάλλιο.
Μου αρέσουν οι ………………….(καλοκαίρι) διακοπές.
Τις …………………..(κάθε μέρα) κοιμάμαι νωρίς
Αυτή η εφημερίδα είναι ………………..(χτες) .
Το ……………..(πρωί) ξύπνημα δεν μου αρέσει καθόλου.
5. Γράψε τις φράσεις από τον ενικό αριθμό στον πληθυντικό
Ενικός αριθμός Πληθυντικός αριθμός
Το καινούριο ποδήλατο
Ο στενός δρόμος
Ο ζωηρός μαθητής
Η καθαρή αυλή
Το όμορφο χωριό
6. Γράψε το επίθετο που ταιριάζει (κίτρινος, ψηλός, μαύρος, άγριος, έξυπνος)
9. Να μετατρέψεις τα παρακάτω επίθετα στον άλλο αριθμό, όπως στο παράδειγμα
ο δημοφιλής οι δημοφιλείς
το ευγενές
ο συγγενής
το ευπαθές
η δασώδης
το ασφαλές
ο θαμνώδης
το επιμελές
η διεθνής
το αξιοπρεπές
ο μυθομανής
το υγιές
ο ειλικρινής
το συνεχές
10. Συμπλήρωσε τα κενά με τις καταλήξεις –ης και –εις, προσέχοντας κάθε φορά την ορθογραφία
· Οι μαθητές δε παίρνουν επαρκ…… μουσική παιδεία στη χώρα μας.
· Θαυμάζει τις μεγαλοφ…….. προσωπικότητες της ιστορίας.
· Η υγεία πολλών ανθρώπων είναι ασθεν………
· Λένε ότι « η μίμηση είναι η πιο ειλικριν……… μορφή κολακείας».
· Πρέπει να αποφεύγονται οι συνεχ………. Διαμάχες μεταξύ των λαών και να υπάρχει ειρήνη.
11. Να συμπληρώσεις το επίθετο ο πολύς- η πολλή -το πολύ και το επίρρημα πολύ στις παρακάτω προτάσεις: α. Η ............... ορθοστασία και το ............. τρέξιμο τον εξασθένησαν
β. Περίμενε στη στάση ........... ώρα το λεωφορείο
γ. “ Έχετε ................... χρόνο ακόμα για να τελειώσετε το διαγώνισμα”, είπε ο δάσκαλος στα παιδιά
δ. Η ................. κίνηση στους δρόμους της Αθήνας και ο ............ θόρυβος του έφεραν πονοκέφαλο.
ε. Δεν κάνει να βλέπουμε .............τηλεόραση.
στ. Η ...............άσκηση και το ................καλό φαγητό κάνουν καλό στον οργανισμό μας. ζ. Μετά τον αγώνα, κουράστηκε ....................
η. Ο ............ δυνατός αέρας γκρέμισε τη σκεπή του σπιτιού.
θ. Είχα ............. περιέργεια να μάθω την εξέλιξη της ιστορίας.
ι. Μην τρέχεις ............... γρήγορα γιατί θα πέσεις.
κ. Το βιβλίο που διάβασα ήταν ....................συγκινητικό.