Γυμνάσιο

Γενικές ασκήσεις - προτάσεις

ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

 

1. Να συμπληρώσετε τα κενά με την κατάλληλη λέξη, ώστε να εισάγεται δευτερεύουσα ονοματική πρόταση.

 

1. Προσπαθώντας κανείς......................εντοπίσει τα αποτελέσματα της εξειδίκευσης, θα υιοθετούσε την άποψη......................αυτή γενικά σημαίνει άνοδο και βελτίωση του τρόπου ζωής.

2. Δεν μπορεί......................αρνηθεί κανείς......................ο Ελευθέριος Βενιζέλος υπήρξε κορυφαίος πολιτικός.

3. Υπάρχει κίνδυνος......................αρνηθούν ......................συμφωνήσουν για κατάπαυση του πυρός.

4. Δε θυμήθηκα......................σου πω......................τον ρωτήσεις......................ισχύει ακόμη η υπόσχεση του.

5. Δε θυμούμαι......................ήσουν και συ, όταν μας είχε υποσχεθεί......................θα μας βοηθήσει.

6. Μου έλεγε για τον προϊστάμενο του ...................... ήταν πολύ καλός άνθρωπος· πρόσεχε όμως......................τον εκνευρίσεις.

7. Δεν ξέρω......................σε ανάγκασε......................τα πεις αυτά.

8. Φοβάμαι......................με ξαναρωτήσει......................θέλω......................έρθω κι εγώ.

 

 

 

 

2.Να αναγνωρίσετε τις τελικές, αιτιολογικές και αποτελεσματικές προτάσεις και ναυπογραμμίσετε το σύνδεσμο με τον οποίο εισάγονται.

1. Τα παιδιά πηγαίνουν στο σχολείο.

2. Αφού δε διάβασες, καλά να πάθεις.

3. Έπρεπε να τον τιμωρήσεις, για να ξανακάνει.

4. Περάσαμε τόσο ωραία, ώστε πήραμε την απόφαση, να ξαναπάμε στο νησί.

5. Απέφυγα να τον ρωτήσω γιατί άργησε να γυρίσει, επειδή τον είδα θυμωμένο.

6. Χαίρομαι, που σε βλέπω ευτυχισμένο.

7. Πήγαινε στο θείο σου να του πεις να έρθει.

8. Μιλούσε τόσο σιγά, που δύσκολα τον άκουγες.

9. Μια και πέρασα από τη Λάρισα είπα να σε επισκεφτώ.

 

3Να υπογραμμίσετε τις αναφορικές προτάσεις, να τις χαρακτηρίσετε (ονοματικές επιρρηματικές) και να γράψετε ποιος είναι ο συντακτικός ρόλος τους.

1. Όποιος προσπαθεί βρίσκει λύσεις.

2. Είδα το Γιώργο, που είναι συμμαθητής του αδελφού μου.

3. Θα κάνω ό,τι θέλεις εσύ.

4. Πανηγύριζαν σαν να είχαν νικήσει.

5. Πάρε το βιβλίο όποιου συμμαθητή σου θέλεις.

6. Θα γίνει ό,τι πεις εσύ.

7. Ο Γιάννης προσπάθησε όσο μπορούσε.

8. Στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις.

9. Τα γατάκια που γεννήθηκαν χθες ήταν μαύρα.

10. Όσοι μπορούσαν ανέβηκαν στο βουνό.

11. Έλαμπε από χαρά το πρόσωπο του, όπως ο ήλιος στα χιονισμένα βουνά.

12. Όποιος παρέβαινε τη διαταγή θα παραπεμπόταν στο στρατοδικείο.

13. Τα βάζει συχνά με τους γονείς του, που δεν τον αφήνουν να κάνει ό,τι θέλει.

14. Ήταν τόσο μόνη, που πολλές φορές στενοχωριόταν.

 

4. αναγνωρίζω τις τελικές προτάσεις από τις βουλητικές:

1.      Σταμάτα να κάνεις πάντα ο,τι σου ζητάει.

2.      Έπρεπε να προλάβει το ταξί, αλλά δυστυχώς το έχασε.

3.      Προσπάθησε να απαντήσεις στις ερωτήσεις.

4.      Οι Πλαταιείς έλεγαν στους Θηβαίους να μην βλάψουν αυτούς  που βρίσκονταν έξω από τα τείχη. 

5.      Δεν ήρθε να μας δει, αλλά να μας ζητήσεις δανεικά.

6.      Ο πόθος του να γυρίσει τον κόσμο δεν έσβησε ποτέ.

7.      Πήγα να φέρω το βιβλίο σου.

8.      Πήγαινε στη φίλη σου να της πεις να έρθει.

9.      Ήρθα να δουλέψω και όχι να κάθομαι.

 

5. διακρίνω τις αιτιολογικές προτάσεις από τις πλάγιες ερωτηματικές:

1.      Δεν ξέρω γιατί θέλει να φύγει.

2.      Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει πάντοτε να εξηγώ αναλυτικά  τι πρόκειται να κάνω.

3.      Θα γυρίσουμε πίσω νωρίς γιατί αύριο έχουμε σχολείο.

4.      Στεναχωρήθηκα γιατί δεν υπήρχε τρόπος να βοηθήσω.

5.      Αναρωτιέμαι γιατί δεν γύρισε ακόμα σπίτι.

6.      Απέφυγα να τον ρωτήσω γιατί άργησε να γυρίσει, επειδή τον είδα θυμωμένο.

7.      Με έβγαλε έξω από την τάξη , γιατί μιλούσα συνεχώς με το διπλανό μου.

8.      Απόρησα γιατί δεν μου μιλούσε.

9.      Δεν έμαθα ποτέ γιατί έφυγε τόσο βιαστικά.

10.  Με πόνεσε η μέση μου, γιατί είμαι όρθια από το πρωί.

Σεμινάριο

                                                                                                                                                                      

                                              

Ακολουθήστε μας

Log in